Utställningen Pre-Raphaelites: Victorian Avant-Garde i Tate Britain
är kanske inte i sig en tillräcklig orsak att resa till London, men
om man ändå trampar Themsens regnbestänkta stränder är
utställningen väl värd ett besök. På mig har prerafaeliterna
alltid gett ett samtidigt lite frånstötande och fascinerande
intryck, nästan som vissa sliskig-kitchiga science
fiction-konstnärer som Frank Fazetta eller Boris Vallejo. Jag var
inte förut helt medveten om att det var en av de första moderna
konstriktningarna med ett särskilt manifest och uttalat program.
Även om målet var att gå tillbaka till den västerländska
konsthistoriens källor ”före Rafael” ska man förstås inte
tolka in någon strävan att vara ”retro” i vår egen mer eller
mindre ironiska (post)moderna mening. Prerafaeliterna står stadigt i
sitt 1800-tal, är i högsta grad ”viktorianska” med sin idealism
och sentimentala religiositet, men samtidigt pekar känslan för
naturen och de programmatiskt djupa och klara färgerna redan fram
mot den senare symbolismen och impressionismen, och t.o.m. jugend.
Dessutom hörde de till de första riktiga friluftsmålarna! Vissa
kompositioner och perspektiv ger nästan intryck av japanskt träsnitt
(och sådana började väl komma in på den europeiska marknaden vid
den här tiden). Så det var ett par väl spenderade timmar på Tate. Utställningen pågår till 13 januari 2013.
Tavlan ovan är Ophelia (1851-52) av John Everett Millais (1829-96). Någon som sett Kylie Minogues och Nick Caves musikvideo Where the Wild Roses Grow (1995)?

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar