För inte alltför länge sedan skrev unga
debuterande (manliga) författare mer eller mindre självbiografiskt
färgade skildringar om sina huvudpersoners supande och knullande,
och utropades i bästa fall till ”sin generations röst” eller
liknande. Marcus Prests debutroman Pop (2011) fick mig att tänka på
att sådana ”generationsromaner” knappast skrivs längre. Man kan
undra på om det beror på att det numera blivit uppenbart att det
inom varje årsklass lever många ”generationer” med skilda
parallella liv, eller om själva generationsklyftan ersatts av andra
frontlinjer. Eller så handlar det helt enkelt om att
skönlitteraturens roll blivit en annan än den var. I alla fall är
det svårt att läsa in samma självbiografiska representativitet i
Pop som för 30-40 år sedan utmärkte romaner som t.ex. Ulf Lundells
Jack. Nu menar jag inte att Pop inte skulle säga något om världen
i nuet. De unga människor som befolkar Pop är med sitt
kontrollbehov och sin utseendefixering förvisso uttryck för vår
tid. Dessa unga män lever för sina kroppar, med en medvetenhet
intill parodi om klädmärken, hudkrämer, pillerburkar och vilket
intryck de gör på andra i ett ständigt pågående maktspel. Deras
homosociala narcissism yttrar sig i att de ständigt jämför sig med
varandra och kollar in varandras vältränade muskler i duschen efter gymet. Prest betonar deras tillvaro som vandrande varumärken genom att ta
in långa reklamtexter som sådana i texten, vilket väl (får man
hoppas) ska uppfattas ironiskt. Som flera kritiker påpekat är det
lite Bret Easton Ellis över det hela. Också i Prests värld söker
sig välartade unga män med pappor som betalar till drogaffärer och
boxning för spänningens och den fysiska utlevelsens skull. Den
yttre miljön är påfallande abstrakt, en vagt science fiction-aktig
nära framtid med antydningar om kris och undantagstillstånd. Det
finns militär och polis överallt, men allt vi får veta om
geografin är att en å flyter genom staden där huvudpersonerna bor
(som t.ex. Åbo, antar jag. Knappast väl ändå Borgå eller
Nykarleby?). Jagpersonen drivs mot sitt sammanbrott i en hårdnande
spiral av sociala ambitioner, droger och det gamla vanliga
testesteronet, samtidigt som verkligheten i form av den organiserade
brottligheten han så lättsinnigt gett sig i lag med tränger sig
på. En kapitelrubrik som ”Snap, crackle, pop!” antyder någonting
som brister, men helt klart blir det inte vad egentligen pågår i
slutkapitlen. Det känns lite som om Prest lämnar läsaren i sticket
på slutrakan av en i övrigt imponerande formsäker roman.
5.11.12
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar