Ingen är perfekt, inte ens våra mesta kulturella
ikoner. Ett interiörfoto från vardagsrummet i Georgia O’Keeffes
hem och ateljé i New Mexico avslöjar en enorm heltäckande
matta som nästan ser ut att vandra uppåt väggarna i hörnen, som
om den fått eget liv, men utsikten som inramas av det stora fönstret
ut mot öknen och bergen är förstås det som räknas. I
utställningen med O’Keeffes konst i Tennispalatset i Helsingfors
får vi inte se de riktigt stora och berömda dukarna, men det är
ett sällsynt tillfälle att här på dessa breddgrader se
ett representativt urval målningar från hennes olika perioder. När
man ser hennes tavlor i verkligheten förstår man egentligen ganska
bra den traditionella O’Keeffe-tolkningen: de svällande formerna,
fuktiga organen och de djupa sprickdalarna ger onekligen intryck av
en vilja att uttrycka en sexuell mystik. I alla fall är det
fascinerande hur konsekvent O’Keeffe arbetade med strängt
avgränsade och abstraherade former, med själva seendet: en rad svarta
och grå rektanglar visar sig vara en realistisk avbildning av porten
till hennes ranch. Och målningarna från 1960-talet av moln och
himmel hade hon sett från flygplansfönstret och tagit till sig. Då var hon redan en bra bit över 70.
Georgia O'Keeffe i Helsingfors konstmuseum 8.6-9.9 2012.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar