Det är vanligen ett dåligt tecken när en
planerad filmatisering av en roman år efter år körs genom den ena
manusmanglingen efter den andra tills bara ett genomprocessat ting
som inte oroar filmbolagets ekonomer finns kvar – smaklös, formlös
och reducerad till minsta gemensamma nämnare för den tänkta
masspubliken. På nätet har diskussionerna om zombiefilmen World WarZ förundrat sig över att slutresultatet efter alla manuskommittéers
framfart inte längre överhuvudtaget har något kvar av handlingen i
Max Brooks bestseller från 2006. – Ett berg av klichéer tänkte
också jag under filmens första halvtimme, även om det blev lite
bättre sen. Det som kanske ändå räddar filmen är några fina setpieces där zombierna anfaller och bryter genom alla försvarslinjer:
i Philadelphia, i Jerusalem, i ett flygplan, och så, som peripeti, det nervpirrande smygandet i laboratoriets korridorer som leder till vetenskaplig insikt och världens räddning. Upptakten innehåller alla de välkända elementen med en
hjälte som dragit sig tillbaka till familjens sköte men blir
övertalad att ta sig an fallet. Det är så konservativt att man
inte vet om man ska gäspa eller skratta. Trots alla försök att
visa hur Brad Pitt antagit en ”okonventionell” könsroll (han gör
frukost åt frun och barnen) blir han snabbt den aktiva hjälten som
med vild beslutsamhet försvarar sin familj (förvandlingen går
snabbare än man hinner säga ”zombie”). Hustruns roll blir att
vänta på honom i hangarfartyget där hon placerats med barnen. Man
ser henne bädda sängen i hytten och liknande husliga aktiviteter,
när hon inte ställer till det för maken på distans genom att
ringa till honom så ringsignalen väcker zombierna. Kvinnor enligt
Hollywood. Jag hoppas verkligen att någon arg feminist tar sig an
filmen, redan sättet som ”moder” natur uttryckligen omtalas som
en ”bitch” borde få klockorna att ringa (och det är rent
fantastiskt hur många soldaters manliga aktiviteter och militära
organisation det behövs för att besegra henne). Dock är Pitt någon
sorts representant för FN, och man strävar efter en vetenskaplig
analys av zombieproblemet, så vi slipper åtminstone denna gång
förklaringen att det hela är ett gudomligt straff. World War Z är en
zombiefilm som alltså kanske ändå strävar mot någon sorts
”realism” (på den moderna zombiemytens villkor, förstås). En
liten ljuspunkt just då jag trodde att zombiefilmen gått ner sig i
ren camp av typen Zombieland. Dessutom, slår mig en tanke, var om
inte i zombiefilmen är den rätta platsen för klichéer: ständigt
återkommande och omöjliga att ta död på (ty de är redan döda,
men vet det inte själva).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar