Jag tror jag tycker ganska bra om Bernardo
Bertoluccis Il Conformista (1970).* Å andra sidan kommer man inte
ifrån att det är en ganska egendomlig film, och dessutom egendomlig
på alla möjliga plan. Huvudpersonen Clerici (Jean-Louis Trintignant) verkar leva i en
posttraumatisk bubbla efter ett mord han tror att han begått som
liten, något som påverkat hela hans liv. Och därav kanske den
häftiga reaktionen med vilda anklagelser åt alla håll när han
upptäcker sanningen. Han var ingen mördare, men det var just som
hemlig mördare han som vuxen försökte bevisa sin tillhörighet i
sitt fascistiska samhälle. Han är kort sagt misslyckad, både som
man och som mördare. För filmen rör sig ju i tiden från ett
(privat) mord han tror att han begått till ett (statsanstiftat) mord
han inte är karl nog att klara av (för att minnet av det
föreställda mordet ställer sig i vägen?). Och staten som litade
på honom. Hur man vänder sig har man samvetskvalen bak. Trintignant är mycket bra här och understryker skickligt de autistiska dragen
hos Clerici, som om han är en man som utan förståelse försöker
tillägna sig ett förväntat yttre beteendemönster.** Psykologi
som estetik. Fascism som teater. Om Il
Conformista säger något om fascismens psykologi är det i
gestaltningen av hur den som politisk rörelse gör människor till
roller i ett skådespel i väldiga kulisser. I Il conformista ordnar sig
människorna i rummet som på en teaterscen, inte bara i den absurda
fascistiska arkitekturen i ministeriet och mentalsjukhuset, utan
också i dansrestaurangen i Paris. Kanske är det logiskt att
mordkomplotten får sin upplösning ute i den dramatiska naturen
(fascisterna tyckte ju om den manliga alpnaturen), uppe i Savoyens
berg i snön bland de vajande och knarrande träden. (Den ena berömda
scenen efter den andra. Men helhetsintrycket av filmen är svalt,
nästan oengagerat iakttagande, och påfallande ironiskt. Vi förblir
åskådare.)
* En liten reservation, dock. Jag brukar så där i allmänhet tycka om att se filmer jag såg redan anno dazumal. Fascisten såg jag första gången på 90-talet då den förstås sedan länge var en etablerad klassiker.
** I diegesis understryks den latenta autismen genom de många scenerna med människor som befinner sig på var sida om en glasruta (i och för sig en vanlig bild för kontaktlöshet i 1960-talets film).
* En liten reservation, dock. Jag brukar så där i allmänhet tycka om att se filmer jag såg redan anno dazumal. Fascisten såg jag första gången på 90-talet då den förstås sedan länge var en etablerad klassiker.
** I diegesis understryks den latenta autismen genom de många scenerna med människor som befinner sig på var sida om en glasruta (i och för sig en vanlig bild för kontaktlöshet i 1960-talets film).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar