Eli Wallach (1915-2014) gick bort, och jag tänkte
på De missanpassade snarare än på Goda, onda och fula.* Att se The
Misfits som film ska ses, i full storlek på vita duken, är att
uppleva den strålglans som omgav filmstjärnorna i det gamla
Hollywood. Det är ju inte bara Wallach som det lyser om. Marilyn
Monroe, Clark Gable, Montgomery Clift, Thelma Ritter; alla rör de
sig där på duken som strålande himlakroppar i övernaturlig
storlek, öppnar munnarna och talar. Det är stjärnkvalitet, större
än livet. Som film har De missanpassade välkända problem, Arthur
Millers överlitterära manus försöker ju för mycket vara en
modern och existentiell western. 1961 var den amerikanska filmen på
väg mot nya tider, andra skådespelarideal, så en viss ironi ligger
det i att De missanpassade med sina litterära ambitioner i stället
lyckades fånga något av det hollywoodska stjärnsystemets magi. För
övrigt hade Eli Wallach samma intensiva närvaro i nästan alla sina
roller (se honom stjäla alla sina scener i The Magnificent Seven**). Alla teaterskådespelare har inte den förmågan att fastna på
film.
* I Sverige tydligen med titeln Den gode, den onde, den fule.
** Sju djärva män eller 7 vågade livet. På den tiden satt kreativa figurer hos distributörerna och hittade på mer eller mindre lyckade svenska titlar i både Finland och Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar